30.032/11/PN
[...]

Ter zitting van 10 september 1998 onderzocht de Vaste Commissie voor Taaltoezicht (VCT)
in haar verenigde afdelingen een klacht die werd ingediend omwille van het feit dat in het
AZ-magazine van 21 januari 1998 een eentalig Frans bericht verschenen is met als titel:

“L’ Agenda-répertoire nouveau est arrivé”. Het opgegeven correspondentieadres is dat van de
persdienst van de gemeente Anderlecht.

U deelde aan de VCT het volgende mee:

“ Ingevolge een privé-initiatief is het “Agenda-Répertoire — Repertorium-Agenda” van
Anderlecht rond 10 december 1997 naar alle redacties, zowel Nederlandstalige als
Franstalige gestuurd.

Als antwoord op uw inlichtingenaanvraag delen wij u het volgende mede:

- het verschijningsbericht werd door de redacties zelf opgesteld en is in de door hen
gekozen taal verschenen;

- indien de aankondiging van de uitgave van deze brochure niet verschenen is, werd deze
keuze enkel door de betrokken kranten zelf gemaakt”.

[¢]

De VCT is van oordeel dat er geen overtreding van de bij KB van 18 juli 1966 gecodrdineerde
wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken (SWT) kan vastgesteld worden aangezien
het gemeentebestuur van Anderlecht geen opdracht gaf om het bewuste eentalig Franse
bericht te publiceren.

Zij acht de klacht ontvankelijk, doch ongegrond.



