[...]
32.203/11/PN
32.207/11/PN

[...]

Ter zitting van 29 juni 2000 onderzocht de Vaste Commissie voor Taaltoezicht (VCT) in haar
verenigde afdelingen twee klachten die ingediend werden wegens het feit dat het magazine
“Wolvendael” bijna uitsluitend in het Frans is gesteld. Als staving van de klachten werden
het nummer van januari 2000 en een kopie van een aantal bladzijden van het nummer van mei
2000 bijgevoegd.

De VCT herinnert aan haar vorige advies nr.30.018/J-30.019/0-30.046/11 van 17 december
1998 dat zij uitbracht naar aanleiding van klachten die ingediend werden tegen de
taalwetovertredingen in het magazine “Wolvendael” van december 1997 en waarin zij het
volgende stelde:

Uit de inlichtingen blijkt dat het informatieblad “Wolvendael” uitgegeven wordt door de vzw
“Association Culturelle et Artistique d’Uccle”. Het blad bestaat uit twee delen, een eerste
gedeelte is gewijd aan de activiteiten eigen aan de vzw, aan algemene artikels over het leven
te Ukkel en aan publiciteit, een tweede gedeelte behelst de officiéle berichten van het College
van Burgemeester en Schepenen van Ukkel. Het blad wordt gratis verspreid.

De VCT oordeelt dat uit de statuten van de vzw “Association Culturelle et Artistique
d’Uccle” blijkt dat deze vzw een emanatie is van de gemeente Ukkel en bijgevolg dezelfde
taalverplichtingen heeft als het gemeentebestuur (cfr. advies
28.115G/28.216B/29.072K/29.205P/29.270A/29.332B van 10 maart 1998).

Krachtens artikel 18 van de bij KB van 18 juli 1966 gecoordineerde wetten op het gebruik van
de talen in bestuurszaken (SWT) en volgens de vaste rechtspraak van de VCT dienen de
plaatselijke diensten (o.a. gemeentebesturen) die in Brussel-Hoofdstad gevestigd zijn alles
wat als een “bericht en mededeling aan het publiek” kan worden beschouwd, in beide talen te
publiceren. Hetzelfde geldt voor de door mandatarissen of gemeentelijke personeelsleden
gestelde artikels (cfr. advies nr. 24.124 van 1 september 1993).

Wat de andere rubrieken betreft, die als redactiewerk moeten worden beschouwd, moet er een
billijk evenwicht worden bereikt (cfr. advies nr. 24.124 van 1 september 1993).



Voor alle informaties betreffende een culturele activiteit die slechts één enkele taalgroep
aanbelangt, geldt het stelsel dat voor die taalgroep van toepassing is, dit zoals
voorgeschreven door artikel 22 SWT, dat bepaalt: “In afwijking van de bepalingen van deze
afdeling (Ill Brussel-Hoofdstad) zijn de instellingen waarvan de culturele activiteit één enkele

taalgroep interesseert, onderworpen aan de regeling die geldt voor het overeenkomstige
gebied (cfr. advies nr. 24.124 van 1 september 1993).

De VCT stelt vast dat in het onderzochte nummer van het magazine, de voorpagina uitsluitend
in het Frans is gesteld, net zoals alle redactiewerk en mededelingen van schepenen. Enkel de
officiéle berichten van de gemeente worden soms in de twee talen gesteld, doch meestal wordt
in deze tweetalige aankondigingen het Nederlands en het Frans niet op voet van strikte
gelijkheid, zoals voorgeschreven door de vaste rechtspraak van de VCT, gebruikt.

Bijgevolg acht zij de klachten ontvankelijk en gegrond.

De voorpagina van het blad diende tweetalig te zijn, - hetgeen op verschillende manieren en
door aanwenden van diverse technieken kan worden bereikt. Op grond van uw schrijven van
8 oktober 1998 blijkt dat dit ondertussen reeds gedeeltelijk is gebeurd. De tweetaligheid geldt
eveneens voor alle mededelingen van schepenen en de officié¢le berichten van de gemeente.
De aankondigingen van culturele activiteiten dienden eveneens tweetalig te zijn met
uitzondering van de culturele activiteiten die slechts één enkele taalgroep interesseren. Voor
al deze tweetalige mededelingen dient vermeld dat zij op voet van strikte gelijkheid moeten
gesteld zijn (inhoud, lettertype). Wat het redactiewerk betreft dient gestreefd te worden naar
een redelijk evenwicht.

De VCT vraagt u wel het gevolg mede te delen dat u aan haar advies geefft.

[¢]

Tot op heden heeft u nog steeds geen gevolg gegeven aan dat advies.

De VCT stelt vast dat de aangeklaagde nummers (januari en mei 2000) van het magazine
“Wolvendael” nog steeds niet voldoen aan de gecodrdineerde taalwetten.

De volgende taalwetovertredingen kunnen vastgesteld worden:

In het magazine van januari 2000:

- Pagina 2, uitleg over het magazine en samenstelling van het directiecomité van het
“Centre Culturel”, zijn eentalig Frans;

- Mededelingen van de gemeente op pagina 17-29, zijn slechts gedeeltelijk tweetalig;

- Het redactiewerk is uitsluitend in het Frans gesteld;

- Alle aankondigingen van culturele activiteiten zijn eentalig Frans.



Uit de bladzijden van het magazine van mei 2000 die door de klager bijgevoegd werden

kunnen de volgende taalwetovertredingen vastgesteld worden:

- Pagina 2: woord van de uitgever — inhoudsopgave - gegevens over het “Centre Culturel”,
zijn eentalig Frans.

De VCT acht de klachten ontvankelijk en gegrond en vraagt u het gevolg mede te delen dat u
aan dit advies zal geven.

In verband met de vraag van de klager betreffende de toepassing van artikel 61 § 8 SWT
oordeelt de VCT het, met 4 stemmen van de Franse afdeling en 3 stemmen en 1 onthouding
van de Nederlandse afdeling, in het licht van de gegevens in dit dossier niet opportuun gebruik
te maken van het subrogatierecht.



