
 

VVaassttee  CCoommmmiissssiiee  vvoooorr  TTaaaallttooeezziicchhtt  
WWaarraannddeebbeerrgg  44  ––  11000000    BBRRUUSSSSEELL  

  
               Brussel, 16 oktober 2009 

 

Uw brief van:  
Uw kenmerk:  
Ons kenmerk:  41.165/II/PN 
                              LR/MM 
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
Ter zitting van 9 oktober 2009 onderzocht de Vaste Commissie voor Taaltoezicht (VCT) in 
verenigde afdelingen een klacht van een Franstalig burger tegen de FOD Binnenlandse Zaken: 
op de Franstalige webpagina’s van de FOD Binnenlandse Zaken die gewijd is aan de 
voorstelling van de elektronische identiteitskaart voor Belgische kinderen van minder dan twaalf 
jaar (KIDS-ID) wordt verwezen naar een eentalig Nederlandse voorstellingsreportage van deze 
kaart. 
 
Op de Franstalige webpagina’s Kids-ID wordt in het begin melding gemaakt van en verwezen 
naar een “Reportage conférence de presse Kids-ID, VRT, journal de 13h du 20.03.09 (mpg) (en 
neérlandais uniquement)”.  Dergelijke reportage komt ook voor op de Nederlandstalige 
webpagina’s. 
 
Informatiegegevens op websites zijn berichten en mededelingen voor het publiek.  Deze moeten 
door de centrale diensten, zoals de FOD Binnenlandse Zaken, in het Nederlands en het Frans 
worden verspreid.  Zij worden in het Duits aan het Duitssprekende publiek ter beschikking 
gesteld (artikel 40, tweede lid, SWT).  Op de Nederlandstalige, Franstalige, Duitstalige 
webpagina’s wordt respectievelijk uitsluitend Nederlandstalige, Franstalige en Duitstalige  
informatie opgenomen. 
 
Om toelichting verzocht verklaart de FOD Binnenlandse Zaken dat de Nederlandstalige 
reportage van het VRT-journaal over de Kids-ID per vergissing ook is opgenomen op de 
Franstalige webpagina’s en dat dit onmiddellijk zal worden rechtgezet. 
 
De VCT acht de klacht ontvankelijk en gegrond; zij neemt akte van de toelichting van de FOD 
Binnenlandse Zaken dat de opname van de Nederlandstalige reportage van het VRT-journaal 
over de Kids-ID op de Franstalige webpagina’s op een vergissing berust en stelt vast dat de 
reportage van de Franstalige webpagina’s is verwijderd. 
 
 
 
 
 
Een afschrift van dit advies wordt aan de klager gestuurd. 
 



 


